Tips til hvordan du kan hjelpe barnet ditt å lære

HVORDAN KAN VI HJELPE ET BARN Å LÆRE?

Noen tips til hvordan hvem som helst kan hjelpe sine barn å lære bedre, uten at det krever mye i en travel hverdag!

Spør hva barnet har lært på skolen

Ingen av oss har virkelig lært noe før vi mestrer det vi skulle lære. Mestring betyr at vi kan bruke det vi kan til noe, og vise det til andre. Barnet ditt kan vise hva det mestrer på mange måter: gjennom praktisk arbeid, tegning, muntlig fortelling eller skriving. Det vil være forskjeller mellom ulike barn og ulike læringstema hvordan mestringen vises fram.

Forskning viser at arbeidsforhold og metoder har mye mindre å si for læring enn mange trodde før.

Læring skjer inni barnet i samspill med andre. Det som har mest å si for barnet er at det lærer å vurdere sitt eget arbeid og det de får til, at de får forståelige og konkrete veiledninger fra lærerne sine, og at foreldrene viser barnet at det er interessant hva de lærer.

Dere vil merke at skolens planer legger mer vekt på hva elevene skal lære, og mindre på hva de skal gjøre. Barn kan gjøre og gjøre uten å lære særlig mye av det… Ofte mestres stoffet først når barnet klarer å sette ord på hva det kan. Det å finne begrep som passer kan være den tingen som skal til for at den nye kunnskapen ”henges på plass” i minnet for godt.

Derfor har vi på skolen mer fokus på å fortelle hva som skal læres, og så spørre etterpå hva eleven har lært. Det samme kan du gjøre hjemme! Bytt ut det vanlige spørsmålet ”Hva har du gjort på skolen i dag?” med spørsmålet ”Hva har du lært på skolen i dag?” – og det blir kanskje du som gjør at noe nesten lært blir helt lært!

Les for barnet

Lesing er koselig å gjøre sammen og gir opplevelser det går an å snakke sammen om. Lesing kan skape nye interesser. Alt vi leser inneholder informasjon som gjør verden større for barnet. Det trenger ikke være store bøker, og dere trenger ikke ha fulle bokhyller hjemme. Lesestoff kan finnes på bibliotek, hos slektninger, på nett, på skolen, i avisen.

Kanskje finnes det også en bestemor eller en onkel som gjerne leser med barna?

Det er viktig for barnets lesevaner at dere foreldre støtter lesinga til barna, og helst leser sammen med dem av og til. Pappaens lesevaner med barna er viktigst av alt!

Snakk om ting dere har opplevd sammen

Vi har alt vært innom flere ganger hvor viktig språk er for læring, og at barnet må mestre gjennom å gjøre noe.

Barnet lærer i alle sammenhenger, ikke bare på skolen. Sammen med deg lærer barnet seg arbeid, besøker nye steder, leser, ser filmer, treffer nye folk, titter på bilder eller går en tur.

Alt dette er flott å gjøre sammen med barna sine uansett. I tillegg kan du hjelpe barnet ditt å lære gjennom å sette ord på det som er rundt dere, gjenkalle minner og fortelle.

Som ekstra bonus lærer barnet å se på nye opplevelser med positiv forventning og glede. Hvem lærer vel ikke da?

Vis barnet det dere selv er opptatt av

For barnet ditt er du et av verdens viktigste mennesker! Fortell barna om det du liker å gjøre og ting som er viktige for deg. Det kan sette i gang mange gode stunder der dere snakker med hverandre om ting som er viktige for dere. Det utvikler familieaktiviteten, barnets språk og barnets nysgjerrighet på nye ting.

Det du kan og det du er opptatt av er godt nok! Hjelper du barnet å like å bli kjent med andre, og å lære om ting andre synes er viktig, vil barnet garantert fortsette på egen hånd og finne nye ting det har nytte og glede av selv.

Det vil komme tider da barnet ditt tar mer og mer styring i sitt eget liv, og avstanden til deg og dine saker øker. Da vil dere kanskje begge bli glad for at dere har øvd før på å være saklig og kjærlig når dere snakker om ulike meninger!

Nyttig å vite om barn og lesing:

Barn er født med evner til å lytte til språk og lære seg å snakke. Vi har sentre for slikt i hjernen vår, og driver oss selv fram til å kommunisere med folk rundt oss ved hjelp av språk.

Skrift har ikke funtes så lenge i menneskets historie. Vi har ikke noe senter i hodet for å lese skrift. Likevel kan de fleste av oss lære det med å kombinere aktivitet mange steder i hjernen. Disse stedene er egentlig utviklet for å gjøre andre ting, og det tar lang tid å ”omskolere” dem til å arbeide med skriftsymboler i store mengder. Vi er også avhengige av at alle sentrene virker godt og samarbeider god t med hverandre. Derfor finnes det også mange sorter lesesvakheter, med mange ulike årsaker.

Hvis barnet har en eller annen lesesvakhet, vil arbeidet med leseopptrening av hjernen bli ekstra tungt og langvarig. Det betyr ikke at det ikke vil lykkes. Ofte vil problemet etter hvert bli at det ikke blir så morsomt å lese fordi det er slitsomt, og barnet må bruke mye ekstra krefter på å få med seg innholdet i det det leser i tillegg til å gjøre selve lesearbeidet.

Når lesing ikke blir morsomt, blir det lest mindre, og barnet får aldri lesetrening nok til å komme over den magiske grensa der lesinga blir mer interessant. Vi kan sammen motivere barnet til å fortsette, og til å bli glad i lesing likevel!

I skolen er vi klar over at mange barn som har lært å lese rent teknisk, stopper opp i leseutviklinga si etter hvert som de blir eldre. I fagene merker vi det ofte når elevene ikke får med seg særlig av innholdet i det de leser, og ikke får til å huske ting de nettopp har lest.

Det er lett å skjønne at det blir sånn når store deler av hjernen er opptatt med selve lesinga. Når lesinga går lettere, blir hjernen ledig til å vurdere innholdet, arkivere informasjoner og sammenligne med ting vi har lært før –  samtidig som vi leser.

Når vi vet dette, er det også lett å forstå at hjem og skole sammen kan gjøre en innsats for hvert enkelt barn på veien til å bli en god leser. Det gjelder uansett hvor lett eller vanskelig barnet synes lesinga er. Lesing skal være gøy og skape interesser – og det blir aldri nok av det!

Dette innlegget ble publisert i Informasjon. Bokmerk permalenken.