Venuspassasjen 2012

Med litt over hundre års mellomrom passerer planeten Venus foran solskiva. Dette skjer to ganger med åtte års mellomrom, forrige Venuspassasje skjedde i 2004. Den gangen stod skoleteleskopet på Austbø på Helgeland, og et solid skydekke sikret at ingen så noe. Denne gangen skjedde passasjen på natta og tidligmorgenen. Vi inviterte til frivillig nattskole, og kl. 04.15 stod seks forventningsfulle elever utenfor skolen for å se om det var mulig å se planeten foran solskiva.

Det var det! Vi sjekket kikkerten allerede før solnedgang i går kveld, og da så vi godt flere solflekker på solskiva. Det var til og med mulig å skjelne kjernen av solflekkene, umbra, fra den litt varmere randsonen, penumbra.

Klokka 4 stod sola opp over horisonten i nordøst. Og når teleskopet var stilt inn, var det ingen tvil om at det hadde dukket opp en sjelden gjest. Planeten Venus vistes som en rund, svart skygge på solskiva. Vi holdt et hvitt papir et stykke bak teleskopet, og der vistes planeten godt. Vi greide til og med å ta bilde av passasjen.

Dette var den syvende gangen mennesker har observert en Venuspassasje. Første gang noen så fenomenet var på 1600-tallet, kort tid etter at teleskopet var oppfunnet. På 1700-tallet var det to Venuspassasjer. Den andre av disse var viktig: Observasjonene av Venuspassasjen i 1769 gjorde det mulig for astronomene å regne ut avstanden til Sola og til de andre planetene. Ett av observasjonspunktene den gangen var Vardø, et annet var Tahiti. På attenhundretallet var det to passasjer, men i forrige århundre var det ingen.

Denne gangen var passasjen synlig rundt Stillehavet og i det nordlige Europa. Det var skyet vær i Trøndelag i natt, men akkurat over Froan var det en stor, blå åpning i skylaget. Vi fikk sett det vi skulle, og elevene tegnet skisser av Sola med solflekker og den svarte Venus-skiva. Da vi kom ut igjen hadde det allerede skyet for – og vi gikk hjem og tok oss noen velfortjente timer med søvn. Gikk du glipp av passasjen? Du kan jo prøve neste gang – i 2117….

Dette innlegget ble publisert i Events. Bokmerk permalenken.