Informasjon ved skolestart august 2012

Velkommen til et nytt skoleår, både elever, foreldre og ansatte!

Jeg håper dere har hatt en fin sommer med gode opplevelser og påfyll av masse energi til et nytt skoleår.

Ved skolestart i år vil vi spesielt gratulere Zhanna og Dmitry med lille Alan, som er et lite sjarmtroll av en fersk froværing!

Årets skolestart er vel også ekstra spennende for de tre som skal starte i ungdomsskolen og opplever noen nye ting i skolehverdagen sin; nye fag, karakterer og andre læreplanmål i fagene.

Mannskapet i år blir det samme som i fjor, men Zhanna kommer til å ta ut fem uker ferie før høstferien, fordi hun har hatt mammapermisjon etter fødselen i sommer.  Årets timeplan med læreroppsettet vil derfor gjelde for fullt fra etter høstferien i uke 41, og de første ukene vil Line og Hans Olav måtte organisere undervisningen litt fleksibelt – med litt innleie av vikarer for å få det hele til å gå opp.

I uke 35 eller 36 kommer Zhanna til å være på jobb, og vi tenker at det kan være lurt å legge opp til mye engelsk den uka, og ta litt mer av fagene Line og Hans Olav har hovedansvar for i ukene før og etter.

Hvis det ikke dukker opp noe uforutsett, vil Gerard komme og ha sin første onsdag hos oss 22. august. Han skal ta definerte oppgaver innen kunst og håndtverk og musikk som sist år.

Onsdag 29. august kommer Mausund skole hit på besøk. Vi har også arbeidet med at vi denne dagen får besøk av en mann som har interessante naturfagshow å vise fram. Det kan også foreldrene eller andre interesserte komme og se på hvis de vil.

Leksehjelp fortsetter å ligge på mandager fra 14.30 til 15.30, og vi ønsker at tilbudet blir brukt.

Korpsøvinger ser ut til å bli lagt på tirsdag ettermiddag.

Vi viderefører arbeidsplansystemet, men kommer til å gjøre noen forbedringer i timeplanen for å sortere gjennomgangstid og fri arbeidstid på en mer forutsigbar måte. Likeså vil vi gjøre noen justeringer på tidspunkt for utdeling, oppsummering og prøver på ukeplanen. Jeg kommer tilbake med detaljert informasjon om dette når forslaget er ferdig utarbeidet.

Pedagogisk satser vi og resten av regionen nå sterkt på tidlig innsats for en god læringsutvikling på begrepsforståelse, leseferdighet og tallforståelse. Dere vil derfor oppdage at vi prøver ut nye metoder og nytt materiell for å styrke disse områdene. På skolen vår har vi også økt lærertimetallet som brukes i norsk og matematikk, og involvert alle lærerne i å ta sin bit med oppfølging innen lesing og regning.

Terje Melkvik er foreldre-representant inntil foreldremøtet i september. Skolens politiske samarbeidsrepresentant er Iren Haarstad. Elevene vil velge sin nye elevrådsleder i starten av skoleåret.

Lykke til i det nye skoleåret!

Hilsen fra rektor

Om Line

Line Brendberg er virksomhetsleder ved skolen.
Dette innlegget ble publisert i Informasjon. Bokmerk permalenken.